Опис досвіду роботи
вчителя Блажівської ЗОШ I-III ступенів
Колодич Олени
Сильвестрівни
Сучасний урок літератури… Яким він має бути? – це питання задають собі і
вчителі-практики, і методисти науковці. Напевно, це урок, який побудований з
урахуванням вимог сучасної школи і відповідає завданням виховання юної
особистості, вихованої в дусі культури миру, злагоди і творчої співпраці. Тобто сучасний урок літератури – це засіб формування соціально
компетентної особистості учня, здатної поцінувати явища класичного та сучасного
мистецтва.
Сьогодні урок літератури має бути не просто
змістовним: знання, що отримують учні, повинні бути не тільки науково
обґрунтовані, а й особистісно значущими
для них, оскільки література – це
наука і мистецтво, що впливає на формування духовного світу людини. Це витвір мистецтва, в якому присутні і
краса, і натхнення думки, і радість пошуків, створені спільними зусиллями учня
і вчителя.
Як же слід
вивчати літературу, щоб стимулювати в учнів розвиток
творчих здібностей, схильностей – уміння нестандартно мислити, швидко
орієнтуватись у ситуації, здатність переносити знання в нові умови?
У кожній людині закладені творчі начала – вроджені можливості,
передумови для створення чогось нового, оригінального. Головне – розвинути їх.
Л. Виготський
зазначає, що
творчість має місце не лише там, де створюється щось абсолютно нове, а й там,
де вноситься своє розуміння, щось по - своєму відтворюється,
змінюється, групується вже створене. Тож, якщо є творчий процес, буде свого
часу і результат. Творча людина його обов’язково досягне.
Шукаючи більш активні способи
викладання зарубіжної літератури, звернула увагу на прийоми інтерактивного навчання і дійшла висновку, що вони роблять навчальний процес ефективним,
бо ставлять учнів перед необхідністю думати, співставляти, самостійно шукати шляхи
розв’язання навчальних завдань.
Ці підходи не нові. Розробки
методик інтерактивного навчання можна знайти в працях українського педагога В.
Сухомлинського і в учителів Ш. Амонашвілі, Є. Ільїна. Над цими проблемами
працюють знані в державі педагоги К. Бабанов, Л. Варзацька, Т. Трохименко, С.
Федорчук та інші.
Інтерактивне навчання – це навчання в спілкуванні. Організація
інтерактивного навчання передбачає використання рольових ігор, спільне
розв’язування проблем.
Однією з поширених форм є групова, або кооперативна, навчальна
діяльність учнів, яку можна
застосовувати майже на всіх етапах уроку
.
Вивчаючи життєвий та творчий шлях письменника,
керуюсь словами американського поета Г.
Лонгфелло: «Якщо ви зрозуміли
характер самого письменника, вам не
буде важко осягнути його твори». Клас ділиться на групи, які отримують
завдання: діти описують портрет письменника, готують цікаві повідомлення із
його життя, беруть інтерв’ю, можна використати розповідь письменника про себе,
складають візитку, під час опрацювання статті підручника виписують дієслова та
прикметники, висловлюють загальну думку про письменника, а на кінець складають
сенкан.
Під час вивчення теми «Фольклор» (5клас) також утворюю групи дітей. У кожній групі обирається
консультант, з якого і
починається опитування.
Після цього кожен учень відповідає
на поставлене консультантом завдання або запитання.
·
Назвати улюблені
приказки та прислів’я.
·
У яких ситуаціях
ви ( або ваші батьки, бабусі, дідусі) використовуєте ту чи іншу приказку,
прислів’я?
Порівнюючи зразки народної
мудрості, діти бачать спільне й відмінне у відображені життєвого досвіду, рис
характеру різних народів, розвивають уміння використовувати прислів’я й
приказки в різних життєвих ситуаціях.
Прикладом можуть бути такі
прислів’я і приказки:
·
Соловейко в
клітці не співає. (Латинське)
·
Без труда нема
плода. (Українське)
·
Дерево щедрості
росте повільно, зате дає добрі плоди. (Шведське)
·
Мовчання – квіти.
(Японське)
·
Мовчання –
золото. (Українське)
·
Порадитись з
людьми ніколи не зашкодить. (Білоруське)
·
Людина
народжується, щоб робити добро. (Афганське)
Після того як учні набули певних
навичок групової гри, можна використати таку інтерактивну вправу, як «Акваріум».
Кілька учнів обговорюють якусь
проблему в групі. Решта учнів спостерігають за тим, як відбувається
обговорення. Шляхом дискусії доходять спільного рішення.
Наприклад, під час вивчення англійської
балади про Робін Гуда ставлю таке запитання:
·
Чи можна назвати
розбійника Робін Гуда захисником народу?
Після обговорення група дає
відповідь, а її учасники повертаються на свої місця.
Запитую клас:
·
Чи правильно
відповіла група? Чи погоджуєтеся ви з її думкою?
·
Чи була думка
достатньо аргументованою?
Щоб вистачало часу на виконання інших видів робіт на уроці,
регламентую час, який учні мають використати на те або на інше завдання.
Після відповіді на перші запитання місце в «акваріумі» займає
інша група і готує відповідь на наступне запитання. Усі групи по черзі мають
побувати в «акваріумі», діяльність кожної обговорюється класом.
Найефективнішими прийомами групової роботи вважаю такі:
·
навчання у грі;
·
навчання в дискусії;
·
«Мозкова атака»;
·
«Мікрофон»;
·
рольова гра.
Під час вивчення тем «Друга світова війна у
дзеркалі літератури», «Е. Сетон-Томпсон «Лобо» використовую прийом «Кубування», який полегшує розгляд
різних сторін теми та допомагає дитині визначити, яка інформація їй знайома, і
що вона дізналася нового. Це найголовніше, бо учень може сказати собі: «Це я знаю, але хочу дізнатися більше».
Значну увагу
приділяю характеристиці літературного героя, під час якої діти складають таблиці «Риси вдачі пана Журдена»,
«Позитивні та негативні риси Печоріна», «Порівняльна характеристика Вільгельма
Телля і Германа Геслера», «Порівняльна характеристика Фанні Мальво та Анастазі
де Ресто», «Друзі та вороги Олівера Твіста».
Не менш цікавою формою роботи, на мою думку,
є створення портфоліо або ж анкети того чи іншого літературного
героя.
Портфоліо Гобсека
Ім’я: Жан-Естер.
Прізвище: ван Гобсек.
Рік народження: 1740.
Місце народження: передмістя Антверпена.
Батьки: мати – єврейка, батько – голландець.
Рід занять: лихвар.
Вірування: байдужий до релігії.
Анкета Олівера Твіста
Ім’я: Олівер Твіст.
Вік: від народження до підліткового віку та юності.
Батьки: заможна дівчина Агнеса і одружений чоловік.
Освіта: початкова, потім самоосвіта.
Зовнішність: худий, блідий, виснажений хлопець.
Заняття: помічник на фермі місіс Менн, помічник трунаря,
помічник у злодіїв.
Характер: терплячий, стійкий, добрий, милосердний, вдячний,
сильний духом, має власну гідність.
Можна
застосувати також інтерактивну вправу «Ланцюжок». Учні по черзі характеризують героя:
Гамлет – герой інтелектуальний, мислячий;
Гамлет – самостійний, ревнивий, у відчаї;
Гамлет - у розпачі, охоплений бездіяльністю; навчався у
Віттенберзькому університеті; полюбляв мистецтво, написав п’єсу, шукав
справедливості, боїться духовної смерті;
Гамлет –герой-одинак.
Дуже
цікавою формою роботи є написання листа літературному герою: Робінзону Крузо,
Робін Гуду, Айвенго, Оліверові Твісту,
казковому герою.
Зразок листа
Шановний лицарю Айвенго!
Хочу висловити своє захоплення Вашим
благородством, відвагою та лицарською гідністю.
Зізнаюся, що до зустрічі з Вами на
сторінках роману В. Скотта «Айвенго» я дуже мало знав про закони середньовічної
Англії. Не знаю, як вчинив би я, опинившись у Вашій ситуації. Адже від Вас
відмовився рідний батько. Та ви не зрадили своїм ідеалам, вірності коханій та
Батьківщині. Я дуже радий, що В. Скотт залишив Вам життя, повернув батька та
кохання, бо Ви того варті.
На превеликий жаль, сьогодні лицарства у
вчинках людей дуже мало. І тому знайомство з Вами для мене важливе. Думаю, що
це не остання наша зустріч. Я буду повертатися до роману. А сьогодні прощаюся з
Вами.
До зустрічі. Ваш прихильник.
Прийом «Мікрофон» надає учням можливість швидко по черзі висловитись. Цей
інтерактивний прийом застосовую під час колективного обговорення:
-
Чому Шекспір
завершує п’єсу «Гамлет» загибеллю героя?
Не обійтися на уроках зарубіжної літератури
без інсценування. Діти із задоволенням інсценізують казки, байки та інші твори,
що вивчаються.
Сучасна методика надзвичайно різноманітна: від
традиційних репродуктивних прийомів до найновітніших інноваційних технологій.
Головне для кожного вчителя – не розгубитися в цих новаторсько-методичних
перегонах, а пам’ятати, що найкращими прийомами є глибоке слово автора й
натхнене, те, що йде від серця, слово вчителя.
Цікаві повідомлення про письменника
Дуже рано О. Уайльд почав дбати про своє вбрання. Приказку
«Зустрічають по одягу» він засвоїв чудово. Письменник не мав коштів на дорогі меблі та багаті будинки. А виділитися
за допомогою красивого, за останньою модою пошитого костюма було реально. Коли
був відомим письменником, то оселився в аристократичній частині Лондона,
виїжджав у світ у багатих екіпажах одягнений в білий костюм, елегантний
капелюх, рукавички і, звісно, мав тростину. Нерідко він з’являвся в
убранні, яке сам вигадував, але обов’язковим аксесуаром була гвоздика в петельці, пофарбована в
зелений колір.
*********************************************************************
О. Уайльд умів і любив
фотографуватися. Майже кожен його знімок – маленький шедевр фотопортрета, з
якого на нас дивиться вродливий, елегантний і загадковий чоловік. Письменник
одягався в оксамитові костюми, короткі штани, шовкові панчохи. Він прогулювався
з квіткою соняшника або лілеї в руках. Карикатури на Уайльда не сходили зі
сторінок сатиричного журналу «Панч». Попри це О. Уайльд мав багато друзів і прихильників,
які цінували його талант, чарівність, доброзичливість, дотепність.
Розповідь письменника про
себе
Мене звати Оскар Уайльд. Народився я в м. Дубліні (Ірландія) у сім’ї відомого лікаря
та поетеси. В нашому домі часто бували відомі митці. Тому я ріс в атмосфері
поклоніння прекрасному, відкритих, оригінальних суджень та незвичайних вчинків.
Середню освіту здобув у
рідному місті. Потім навчався в Оксфордському університеті, вивчав класичні
мови та літератури. За великі успіхи у навчанні мене нагородили стипендією та
золотою медаллю в середній школі, також мав нагороди і в університеті. Мене
навіть посилали у наукове відрядження до Італії та Греції.
Дуже люблю давньогрецьку літературу, історію мистецтв. У
студентські роки писав вірші, але великої слави не здобув. Після закінчення
університету оселився в Лондоні, працював журналістом, а потім перейшов на
літературну працю - писав казки, п’єси, оповідання, роман, які принесли мені
загальне визнання. Останні роки мого життя пройшли в бідності , незважаючи на
мою знаменитість.
Візитка письменника
Письменник: Оскар Фінгал О’Флаерті Віллс Уайльд.
Роки життя: 1854-1900р.р. – 46 років.
Місце народження: Дублін
(Ірландія).
Батьки: батько – відомий лікар, мати –
літераторка.
Навчання: школа, коледж (Дублін),
університет (Оксфорд).
Цитата: «Того, що насправді треба
знати, не навчить ніхто.» О. Уайльд.
1900р. – помирає на чужині, усіма
забутий.
1909р. – друг Роберт Росс – клопотання –
прах перенесено на кладовище Пер-Лашез,
де встановлено величний пам’ятник.
Літературна спадщина: п’єси, казки,
збірки поезій.
«Гронування»



талановитий митець
Дієслова - любив, навчався, працював, писав, привертав, став відомим,
друкував, створював.
Прикметники – відомий,
талановитий, здібний, непересічний, незалежний, розумний, дотепний, оригінальна
особистість, популярний, добрий, вразливий, зухвалий.
-
Автор книжок для дорослих.
-
Людина непересічна, незалежна, наділена критичним розумом і
дотепністю.
-
Оригінальна особистість, талановитий письменник.
-
Людина з доброю і вразливою душею.
-
Понад усе прагнув вирватися у світ справжньої краси.
Сенкан
Оскар Уайльд
Здібний, незалежний
Любив, писав, створював
Понад усе прагнув вирватися у
світ справжньої краси.
Особистість
Оскар Уайльд
Відомий талановитий
Писав, друкував, співчував
Оригінальна особистість
Митець
Джон Кітс .Ранні роки
Джон Кітс був найстаршим із чотирьох дітей Томаса та Френсіс
Дженнінгс Кітсів. Він народився у центральних районах Лондона, хоча точна
адреса невідома. Його батько спочатку працював конюхом, а потім управителем
заїзду «Свон і Гуп». Джона хрестили в церкві святого Ботольфа за Єпископськими
воротами. В дитинстві Кітс відвідував дамську школу. Родині не вистачало грошей
послати Джона навчатися в Ітон або Гарроу, тому в 1803 хлопець поступив у
школу-інтернат Джона Кларка в Енфілді, неподалік від будинку діда. Школа була
невеличка із прогресивною програмою, її навчальний план опереджав більші й
престижніші, але консерватившіні школи. В школі Кларка у Джона виник інтерес до
історії та літературної класики, що залишався з ним усе життя. Чарлз Кауден
Кларк, син директора школи, став для Кітса старшим товаришем та наставником.
Він познайомив Кітса з літературою Відродження.
Кітс був учнем неврівноваженим, впадав у крайнощі, любив битися, але до
13 років дещо заспокоївся й улітку 1809 здобув першу нагороду за навчання.
Розповідь письменника про себе
Мене звати Джон Кітс. Коли я був ще підлітком, померли мої
батьки: батько загинув, коли впав з коня, мати померла від сухот. Старший і
молодший брати незабаром пішли за нею.
Ще в школі я почав писати вірші, з дитинства захоплювався
грецькою міфологією. Мій опікун не оцінив моїх дарувань, тому я змушений був
залишити школу. Щоб прогодувати і підтримати рідних, узяв студіювати медицину,
а незабаром отримав місце молодшого хірурга. Та понад усе я любив поезію. І
коли один з моїх творів був надрукований в престижному виданні, рішуче
розпрощався з медициною і став на шлях вільної творчості. Та жити залишилося
лічені роки. Хвороба, що передчасно забрала близьких мені людей, тяжіла наді
мною гнітючою чорною хмарою. До останніх днів складав вірші, у яких оспівував
красу навколишнього світу.
Візитка письменника
Письменник: Джон Кітс.
Роки життя: 1795-1821р.р. –
26 років.
Місце народження: Лондон (Англія).
Батьки: Батько –простий конюх, мати
– домогосподарка.
Навчання: школа, 4 роки був учнем лікаря, практикант в лондонських
лікарнях.
Цитата: «Краса – це правда, а правда – це краса. Ось
усе, що ти знаєш на землі, й усе, що тобі треба знати.» Джон Кітс.
Літературна діяльність: трохи
більше п’яти років.
24.02. 1821 р. : помер Джон
Кітс. На могильній плиті поета зображена розбита ліра.
«Гронування»



співець краси довколишнього світу
Дієслова – написав, прожив,
оприлюднив, розумів, відчував, обожнював, залишився, узяв, мав, вчився,
отримав, любив, читав, вважав, вправлявся, постав, вагався, боявся,
розпрощався, став, здійснив, пережив, намагався, виїздив, сподівався, складав,
оспівував, спостерігав.
Прикметники - залюблений, здібний, старанний, начитаний,
трудолюбивий, працьовитий, рішучий, талановитий, незрівнянний, неперевершений.
-
Безжурний
поет-мандрівник.
-
Залюблений у
красу світу.
-
Глибоко розумів,
повно відчував, самовіддано обожнював природу.
-
Понад усе любив
поезію.
-
Оспівував красу
довколишнього світу.
«Сенкан»
Джон Кітс
Незрівнянний,
неперевершений
Розумів,
відчував, оспівував
Самовіддано
обожнював красу.
Талант
Таблиця «Риси вдачі пана Журдена»
Негативні риси
|
Позитивні риси
|
1. Приниження й плазування перед аристократами
2. Неосвіченість
|
1. Уміння рахувати гроші
2. Спостережливість (історія з кравцем)
|
3. Нерозсудливість
|
3.
Наївність
|
4. Сліпа довіра
|
4.
Розважливість (не лізе у бійку, намагається примирити ворогуючі сторони -
сцена з учителями)
|
5. Зрада дружині
|
5.
Щирість прагнення
|
6. Грубість
|
6.
Несприйняття схоластичної освіти
|
7. Марнолюбство
|
7. Щира
віра у шляхетність графа Доранта
|
8. Несправедливість
|
8. Любов
до народної пісні
|
9.Жорстокість до власної доньки(заради
титула ладен пожертвувати її щастям)
|
|
Таблиця «Порівняльна характеристика Вільгельма Телля і Германа
Геслера»
Характеристика героїв
|
Вільгельм Телль
|
Герман Геслер
|
Соціальний
стан
|
Селянин
|
Імперський
намісник (ландфогт)
|
Популярність серед народу
|
Відомий
як вправний лучник
|
Відомий
як жорстокий правитель
|
Сімейне
положення
|
Має
дружину Гедвігу, сина Вальтера
|
Невідомо
|
Риси
вдачі
|
Добрий, сміливий,
миролюбний, здатний захистити себе і односельців, поважає людей,
справедливий, морально сильна особистість, люблячий чоловік і батько
|
Жорстокий, пихатий,
зневажає народ, яким керує, боягуз, морально слабкий
|
Статус у
фіналі твору
|
Національний
герой
|
Тиран,
що отримав по заслузі
|
Таблиця «Позитивні та негативні риси
Печоріна»
Позитивні риси
|
Негативні риси
|
Критичний і скептичний розум
|
Егоїзм
|
Освіченість
|
Байдужість
|
Здібності гарного психолога
|
Розчарування життям та людьми
|
Схильність до аналізу
|
Маніпуляція долями людей
|
Заповнити таблицю «Друзі й вороги
Олівера Твіста»
Герої
|
Портрет
|
Суспільне становище
|
Роль
в житті Олівера
|
Риси
характеру
|
Доля
|
Містер Браунлоу
|
Старий джентльмен з напудреним
волоссям мав дуже поважний вигляд. На ньому був темно-зелений сурдут із
чорним оксамитовим коміром і білі штани, а під пахвою він тримав елегантний
ціпочок.
|
Багатий джентльмен
|
Рятує Олівера від злочинного життя,
повертає належні йому ім’я та спадщину. Всиновлює сироту.
|
Чесність, гідність, доброта, щирість,
чуйність, співчутливість, безкорисливість, вірність слову, благородство,
щедрість.
|
Щаслива доля.
|
Монкс
|
Високий на зріст, смаглявий. Гидка
хвороба та чорна душа позначилися на його обличчі.
|
Джентльмен, спільник злодіїв, шахрай
|
Через його підступні дії гине мати
Олівера. Ненавидить хлопця, переслідує його, хоче знищити.
|
Пожадливість, користолюбство, егоїзм,
підступність, підлість, розбещеність, марнотратство, безсердечність, вдавана
порядність, брехливість, страх викриття.
|
Розтринькав свою частку спадщини,
шахраює, помирає у в’язниці від давньої хвороби.
|
Сайкс
|
Дебелий кремезний чолов’яга
середнього віку в чорному сурдуті, засмальцьованих темних бриджах, високих
шнурованих черевиках. Такі ноги без кайданів свідчать про незакінчену
картину. Обличчя широке, грубе, вкрите триденною щетиною.
|
Бандит, грабіжник
|
Викрадає Олівера разом з Ненсі.веде
хлопця на грабунок, кидає пораненого, рятуючи себе.
|
Безжальність, жорстокість,
брутальність, злостивість, невдячність, безсердечність,лютість,
нестриманість, шаленість, егоїзм, свавільність, нахабство.
|
Переслідується поліцією, гине
випадково.
|
Ненсі
|
«Юна леді
з милою усмішкою, у білому фартушку, в солом’яному
капелюшку, з кошиком і ключем в руці».
«Бліда і
виснажена нестатками й клопотами навколо хворого. Тільки по голосу впізнавали
колишню рум’яну Ненсі».
|
Шахрайка, кишенькова злодійка
|
Викрадає Олівера у Браунлоу. Захищає
хлопця від Фейгіна і Сайкса, викриває їхні наміри, допомагає врятуватись.
|
Безталанна, горда, співчутлива,
добросерда, вірна, самовіддана, безкорислива, хитра, запальна.
|
Гине від руки Сайкса.
|
Міс Роза
|
«Їй не минуло ще й 17 років. Вона була
така струнка й граційна, така ніжна й ласкава, така чиста й вродлива, що
здавалася створінням неземним... У її глибоких темно-синіх очах і на
шляхетному чолі світився розум...»
|
Леді, вихованка місіс Мейлі, дочка
відставного офіцера.
|
Оточила пораненого турботою і
піклуванням. Рятує його від поліції та злочинців.
|
Співчутливість, ніжність, ласкавість,
вдячність, привітність, гідність, безкорисливість, відданість, гармонійність,
скромність, щирість,благородство.
|
Вийшла заміж за Гаррі Мейлі, живе
щасливо.
|
Містер Бамбл
|
Дражливий опасистий чоловік у
облямованому галуном сурдуті і улюбленому трикутному капелюсі. Голову свою
тримав повсякчас дуже високо.
|
Парафіяльний сторож, наглядач
робітного дому
|
Обмовляє Олівера, за винагороду
приховує таємницю його народження.
|
Пожадливість, брутальність,
жорстокість, невігластво, самозакоханість, злостивість, хвальковитість,
владолюбство, боягузтво, дріб’язковість, дволикість.
|
Потрапив під вплив сварливої дружини.
Позбавлений посади, зубожів, опинився в робітному домі.
|
Містер Саурбері
|
Високий на зріст, сухоребрий,
незграбний чоловік; ходив завжди у потертому чорному вбранні, штопаних чорних
панчохах і латаних черевиках. Мав схильність до жартів.
|
Парафіяльний трунар
|
Учитель Олівера, хотів стати його
другом, що спричинило ненависть до нього
місіс Саурбері
|
Незворушність, звичка до чужого горя,
байдужість, користолюбство, діловитість, улесливість, страх перед дружиною.
|
Виконує примхи злої, істеричної
дружини. Обкрадений Ноєм і Шарлоттою.
|
Ной Клейпол
|
Здоровий хлопчисько з червоним носом
належав до того типу довготелесих, кривоногих, незграбних парубків, вік яких
важко вгадати: за дитинства вони видаються недорослими, а коли виростуть –
перерослими хлопчиськами.
|
Вихованець дитячого притулку, учень
трунаря, злодій.
|
Знущається з беззахисного Олівера,
доводить його до втечі, перешкоджає Ненсі захищати хлопця.
|
Заздрісність, жорстокість, підлість,
байдужість, ненажерливість, пияцтво, жадібність, боягузтво, ледачкуватість,
хитрість, підступність, самолюбство, ущипливість, егоїзм
|
Як злодій працює на Фейгіна, стає
поліційним інформатором
|
Фейгін
|
Старезний зморщений єврей у
засмальцьованому байковому лапсердаку з розхристаним коміром. Його зловмисне
бридке обличчя заросло заплутаним рудим клоччям.
|
Хазяїн бандитського кубла, вихователь
кишенькових злодюжок.
|
Прагне зробити Олівера злодієм.
Переслідує хлопця, хоче запроторити його до в’язниці
|
Скнарість, пожадливість, ницість,
егоїзм, хитрість, підступність, прихована жорстокість, вдавана люб’язність,
улесливість, страх викриття.
|
Після арешту збожеволів у в’язниці,
засуджений до страти.
|
Стратегія «Кубування»
М. Шолохов «Доля людини»
1. Опишіть це - …
Війна – … (це коли люди не можуть вирішувати свої проблеми мирно, не
можуть знайти компромісу. Це бомбардування, гул снарядів, втрати…)
2. Заасоціюйте це…
Війна – (смерть, горе,
чорний колір, плач, страх, вбивство, кров…)
3. Порівняйте це…
Війна, ніби стихійне
лихо, яке все знищує на своєму шляху.
4. Проаналізуйте це…
Нарощування зброї, знищення людей, застосування нових видів
зброї, поширення ненависті…
5. Застосуйте це…
Вбивати, захищати, розширити кордони, збагатитися…
6. За… Проти…
За: захист кордонів та інтересів своєї Батьківщини.
Проти: знищує всіх, незважаючи на вік, стать, друзів,
ворогів.
Сетон-Томпсон «Лобо»
1.Які казки, прислів’я, загадки ви знаєте про вовків?(«Коза та
семеро козенят», у якій нахаба- вовк
викрав і зжер козенят, «Вовк та лисиця», у якій вовка показано
недоумкуватим дурнем. Та і в інших казках вовк легко дався обманути себе і
собакам, і зайцю, і старій кобилі. Його називають лиходійником, забіякою,
злодюгою, неосвіченим, вічно голодним.)
1) Бере вовк та й вовка візьмуть.
2) Дружній череді вовк не страшний.
3) Вовка не треба кликати з лісу, він сам прийде.
4) Вовка ноги годують.
5) Вовка боятися –
в ліс не йти.
2. Характеристика вовка з наукового погляду.
Вовк сірий – один з найбільших хижаків нашої фауни.
Належить до родини собачих. Довжина його тіла понад 120 см . Зовні вовки
нагадують вівчарок. Самці завжди більші за самок. Вовки активні переважно в
сутінки та в нічні години. Основу живлення їх становлять дикі і свійські
копитні тварини – олені, козулі, кабани тощо. Полюють вовки також на дрібних
звірків. Раз на рік вовчиця народжує 5-6 вовченят.
Оселяючись поблизу населених пунктів, вони нападають на
свійську худобу, собак тощо.
3.Словникова робота
Лобо –
Володар –
Що в перекладі означає
слово “ Лобо”? (Лобо в перекладі з іспанської
“ вовк”.)
Чому
мексиканці називали старого вовка володарем?
4. Доберіть влучні епітети, які
характеризують головного героя на початку твору.
(Зухвалий, жорстокий, свавільний, непрогнозований, небезпечний, велетенський,
дужий, мудрий, хитрий, кремезний, владний, непереможний, хижий, жахливий,
величезний.)
5.Усне
словесне малювання.
Відшукайте в тексті “ вовчий портрет” і доповніть його описом зі своєї власної уяви
і фантазії.
6. Доведіть, що вовк Любо високообдарована і
розумна істота.
(Лобо – сильний, розумний, хитрий хижак. Він здатний
оцінювати небезпечну ситуацію і вміє вберегти життя всієї зграї, дбайливо
піклується про неї. )
Робота в малих
групах
Завдання: схарактеризувати
Андрія Соколова, використовуючи цитати.
1 група. Життя Андрія
Соколова до початку Другої світової війни.(Померли від голоду батько, мати,
сестра, учасник громадянської війни, одружився, мав трьох дітей, побудував дім,
тесляр, слюсар, вивчився на водія.)
2 група. Андрій Соколов
на фронті. (Водій машини «ЗІС-5», зневажає слабких духом, сміливий, мав два
поранення.)
3 група. У фашистському полоні. (Розправа зі зрадником у церкві, невдала втеча, витерпів нелюдські муки полону з гідністю, зіткнення з комендантом Мюллером, людяність.)
4 група. Знову солдат. (Під
час втечі з полону приводить «язика», радіє зустрічі зі своїми, в шпиталі,
відпустка додому, звістка про смерть дружини і доньок, мрії про зустріч із
сином, смерть сина.)
5 група. Андрій Соколов після
війни. (Поїхав до друга в Урюпінськ, зустріч з Ванюшкою, усиновлення, зміна
місця проживання.)
Немає коментарів:
Дописати коментар